Black 'plundered company to fund his extravagance (and pay his wife's tips)'

Click to follow

Lord Black of Crossharbour, the proprietor of the Daily Telegraph, used its parent company, Hollinger International, as a "cash cow", milking its coffers to subsidise his extravagant lifestyle and that of his wife, according to a $1.25bn (£700m) lawsuit filed against the newspaper magnate in New York accusing him of racketeering.

The writ, lodged by Hollinger International, claims that in one instance Lord Black's wife, Barbara Amiel, a former Telegraph columnist, charged a tip she paid to the doorman of the luxury New York clothing store Bergdorf-Goodman to the company. In another example of Lord Black's "systematic disregard for shareholder interests" Hollinger was billed $90,000 to refurbish a 1958 Rolls-Royce Silver Wraith so that Lord Black and his wife "could travel London in classic style without paying for the ride".

But these were mere bagatelles, alleges the document filed in the district court for the northern district of Illinois. Hollinger also maintained two corporate jets to transport Lord Black and his wife and the company's former deputy chairman, David Radler, to their personal residences at a cost of $4.7m to $6.5m a year. And "Black billed Hollinger for the cost of numerous personal household staff ­ including chefs, senior butlers, butlers, under-butlers, chauffeurs, housemen, footmen and security personnel", says the lawsuit.

Lord Black, his private company Ravelston (through which he owned a controlling stake in Hollinger), his wife and three former Hollinger executives are being sued by the company for $484.5m, including interest. Because the lawsuit also claims that the "Black Group", as it is referred to, committed federal offences under the Racketeer Influenced and Corrupt Corporations Act (RICO), the damages could treble to $1.25bn.

The lawsuit alleges that the Blacks and their co-defendants extracted exorbitant amounts of money from the company in numerous ways, such as: management fees which bore no relation to the size of the business; "non-compete" fees charged to other companies which bought assets from Hollinger; and incentive payments which came from the non-existent profits of loss-making subsidiaries.

Lord Black and his fellow defendants also transferred Hollinger businesses to companies they controlled "for tens of millions" less than their open-market value and set up arrangements with "sham" brokers to extract more fees from Hollinger.

In addition to the Blacks and Mr Radler, the other defendants are John Boultbee, Hollinger's former finance director, and Dan Coulson, the chief executive and deputy chairman of The Daily Telegraph until March this year.

"During a prolonged period, the Black Group used Hollinger as a cash cow to be milked of every possible drop of cash, often in a manner evidencing complete disregard for the rights of all Hollinger shareholders," says the lawsuit.

"The scale of the income diverted by the Black Group into their own pockets during the period 1997-2003 was largely, if not wholly, without precedent as a proportion of the operating income of a widely held public corporation."

According to the document, Hollinger paid Lord Black and his associates $390.7m over the six-year period, equivalent to 72 per cent of the company's total net income. By contrast, during the same period, the top five executives of the companies which own The New York Times and The Washington Post received 4.4 per cent and 1.8 per cent of total net income respectively.

The lawsuit, which contains 30 counts against Lord Black and the other defendants, paints an extraordinary picture of the way the newspaper magnate and his associates viewed Hollinger and controlled it, referring to the business as "their company" even though Lord Black only owned 30 per cent of the shares and "manipulating and dominating" the audit committee, which vetted all payments it made.

One example, according to the lawsuit, was an "incentive plan" set up by Lord Black and Mr Radler to milk money from a subsidiary company called Hollinger Digital. Although Hollinger Digital ran up losses of $65m, it paid out "incentives" of $15.5m, because only the profitable investments, not the loss-making ones, counted towards the bonus plan. "This is an approach analogous to computing a baseball player's batting average by considering only hits and disregarding outs," observes the writ.

Nearly half the $484.5m paid to the Black Group went on management services "at prices so grossly inflated that they were many times the cost Hollinger would have incurred in providing those services for itself."

Comments