Media: Sand in auntie's face

A BBC foray into Arabic television ended in disaster a year ago. Ian Richardson on the fall-out from a sad and damaging episode in the corporation's history

Today, the BBC World Service announces that its widely acclaimed Arabic radio transmissions are shortly to be increased by five hours a day, providing the Middle East and North Africa with a continuous service of just under 18 hours a day. Ironically, this news coincides with the first anniversary of the closure of the ill-fated BBC Arabic Television Channel.

Launched in June 1994, the channel was unique for several reasons, but primarily because it was funded by a Saudi Arabian conglomerate, Mawarid. The BBC's attempt to establish a Saudi-funded Arabic-language television channel beamed across the Middle East, North Africa and ultimately to Europe and the United States, was either brave or foolhardy - depending on your point of view.

The question - one that I have never been able to answer to my own total satisfaction - is this: was Mawarid's funding of the project also brave or foolhardy, or just naive?

The difficult negotiations for this channel had gone on between the BBC and Mawarid's subsidiary, the Rome-based Orbit Communications Corporation, for several months. World Service Television - as BBC Worldwide Television, the corporation's commercial arm, was then known - desperately needed a huge injection of funds to cover itself financially in the wake of Rupert Murdoch's surprise purchase of Star-TV, from which he had unceremoniously dumped the BBC's signal to the Chinese mainland, Hong Kong and China. The idea of the Arabic channel was conceived, sold and purchased on the foundations and ethos of BBC World Service Radio's Arabic Service, which attracts a regular listenership of 14 million, making it arguably the most powerful media force in the Arab world.

World Service Television's chief executive, Chris Irwin, soon to fall victim to a classic BBC restructuring, had sought the views of his former World Service Radio colleagues at Bush House about the project. There were a number of senior people at Bush House who'd had bruising encounters with the Saudi Arabians, and they all urged great caution. There was particular scepticism about assurances from Irwin that Orbit was prepared to sign an agreement guaranteeing BBC editorial independence.

During the short life of BBC Arabic Television, there were several angry liaison meetings and phone conversations with Orbit, and the guarantees of editorial independence proved to be a sour joke, only barely obscured by a thin smokescreen about the BBC's alleged failure to observe "cultural sensitivities" - Saudi code for anything not to the Royal Family's liking. It was only a matter of time before there would be a final parting of the ways.

Orbit's agreement to work with the BBC for an "orderly wind-down" of the service proved to be worthless when Orbit simply switched off the BBC channel, at the close of transmissions on the night of Saturday, 20 April. The newsroom, the Arabic-language computer terminals, a purpose- built digital studio, the editing rooms and the presentation suites were all mothballed while Orbit exercised its ownership of the equipment.

Within days of Arabic Television being switched off by Orbit, several potential alternative backers had emerged and preliminary negotiations got under way in an atmosphere of great secrecy. These have come to nothing, and World- wide has turned its attention to other partnerships.

There have been many losers from the Arabic Television project, not least the tens of millions of Arabs who have been deprived of the opportunity to have an unbiased, modern television service tailored to their own cultures and in their own language. And there's Orbit itself. Three years on from its launch, it is without the only channel that was both unique and prestigious, and its subscribers continue to be counted in thousands rather than millions.

The corporation's image in the Arab world was seriously tarnished by getting into bed with the Saudis to produce what some sections of the Arab press sneeringly called "the BBC's Petrodollar Channel". The abrupt closure provoked widespread jeers of "we told you so" and damaged the BBC's ability - and its will - to introduce multiple-foreign-language television channels, broadly emulating BBC World Service Radio.

It could be argued that it is no business of Britain to bother informing the rest of the world, but even Lady Thatcher took time off from her Beeb- bashing to praise and pump additional funds into the World Service, recognising the unquantifiable but undeniable spin-off for Britain from the corporation's global status. The additional benefit, as she would surely see it, was the fact that Arabic Television would have actually earned money for the BBC.

But there have been winners, not least the Middle East Broadcasting Centre (MBC), which transmits a free-to-air satellite service from Battersea in London to a huge audience across the Middle East, North Africa and a fair slab of Europe. It is owned by a branch of the Saudi Royal Family and it is, to say the least, a well-behaved operation when it comes to observing the Saudi view of media freedom.

But there has been another unexpected, more laudable, winner. While BBC Arabic Television itself may be dead, its editorial spirit, its style and even some of its programmes live on - transmitted from the tiny Gulf state of Qatar, which incidentally is also about to begin FM re-broadcasting of BBC Arabic Radio.

Al Jazeera (Island) Satellite Television went on air from Doha at the beginning of last November, staffed chiefly by former members of BBC Arabic Television. While Al Jazeera Television's audience is still modest, its programme subjects are controversial, its interviewing techniques robust, and it is remarkably free of editorial interference.

The question yet to be answered is: will a wider success, or perhaps a political crisis in the Gulf, bring with it the need to trim its editorial sails? But then, who can say the same sort of question hasn't sometimes been asked of the BBC?n

The author, who was the Arabic Television newsroom's managing editor, left the BBC in August last year after 27 years with World Service News and Current Affairs. He now runs Richardson Media Services Ltd.

News
people
News
people And here is why...
News
peopleStella McCartney apologises over controversial Instagram picture
Life and Style
Laid bare: the Good2Go app ensures people have a chance to make their intentions clear about having sex
techCould Good2Go end disputes about sexual consent - without being a passion-killer?
PROMOTED VIDEO
Have you tried new the Independent Digital Edition apps?
News
ebooksAn unforgettable anthology of contemporary reportage
Arts and Entertainment
Richard Burr remains the baker to beat on the Great British Bake Off
tvRichard remains the baker to beat as Chetna begins to flake
News
i100
Sport
footballArsenal 4 Galatasaray 1: Wenger celebrates 18th anniversary in style
Arts and Entertainment
Amazon has added a cautionary warning to Tom and Jerry cartoons on its streaming service
tv
News
people
News
The village was originally named Llansanffraid-ym-Mechain after the Celtic female Saint Brigit, but the name was changed 150 years ago to Llansantffraid – a decision which suggests the incorrect gender of the saint
newsWelsh town changes its name, but can you spot the difference?
Arts and Entertainment
Kristen Scott Thomas in Electra at the Old Vic
theatreReview: Kristin Scott Thomas is magnificent in a five-star performance of ‘Electra’
News
Destructive discourse: Jewish boys look at anti-Semitic graffiti sprayed on to the walls of the synagogue in March 2006, near Tel Aviv
peopleAt the start of Yom Kippur and with anti-Semitism flourishing, one Jew can no longer ignore his identity
Life and Style
Couples who boast about their relationship have been condemned as the most annoying Facebook users
tech
Arts and Entertainment
Hayley Williams performs with Paramore in New York
musicParamore singer says 'Steal Your Girl' is itself stolen from a New Found Glory hit
News
i100
Latest stories from i100
Have you tried new the Independent Digital Edition apps?
Independent Dating
and  

By clicking 'Search' you
are agreeing to our
Terms of Use.

iJobs Job Widget
iJobs Media

SEO Executive

£24 - 28k: Guru Careers: We are seeking a Technical SEO Executive to join one ...

Research Analyst / Insight Analyst

£25k: Guru Careers: We are seeking a Research Analyst / Insight Analyst to joi...

RTB/ Programmatic Campaign Manager

35,000 - 50,000: Sphere Digital Recruitment: Our client is the world's largest...

Head of Marketing - Acquisition & Direct Reponse Marketing

£90000 - £135000 per annum: Ashdown Group: Head of Marketing (B2C, Acquisition...

Day In a Page

Italian couples fake UK divorce scam on an ‘industrial scale’

Welcome to Maidenhead, the divorce capital of... Italy

A look at the the legal tourists who exploited our liberal dissolution rules
Time to stop running: At the start of Yom Kippur and with anti-Semitism flourishing, one Jew can no longer ignore his identity

Time to stop running

At the start of Yom Kippur and with anti-Semitism flourishing, one Jew can no longer ignore his identity
Tom and Jerry cartoons now carry a 'racial prejudice' warning on Amazon

Tom and Jerry cartoons now carry a 'racial prejudice' warning on Amazon

The vintage series has often been criticised for racial stereotyping
An app for the amorous: Could Good2Go end disputes about sexual consent - without being a passion-killer?

An app for the amorous

Could Good2Go end disputes about sexual consent - without being a passion-killer?
Llansanffraid is now Llansantffraid. Welsh town changes its name, but can you spot the difference?

Llansanffraid is now Llansantffraid

Welsh town changes its name, but can you spot the difference?
Charlotte Riley: At the peak of her powers

Charlotte Riley: At the peak of her powers

After a few early missteps with Chekhov, her acting career has taken her to Hollywood. Next up is a role in the BBC’s gangster drama ‘Peaky Blinders’
She's having a laugh: Britain's female comedians have never had it so good

She's having a laugh

Britain's female comedians have never had it so good, says stand-up Natalie Haynes
Sistine Chapel to ‘sing’ with new LED lights designed to bring Michelangelo’s masterpiece out of the shadows

Let there be light

Sistine Chapel to ‘sing’ with new LEDs designed to bring Michelangelo’s masterpiece out of the shadows
Great British Bake Off, semi-final, review: Richard remains the baker to beat

Tensions rise in Bake Off's pastry week

Richard remains the baker to beat as Chetna begins to flake
Paris Fashion Week, spring/summer 2015: Time travel fashion at Louis Vuitton in Paris

A look to the future

It's time travel fashion at Louis Vuitton in Paris
The 10 best bedspreads

The 10 best bedspreads

Before you up the tog count on your duvet, add an extra layer and a room-changing piece to your bed this autumn
Arsenal vs Galatasaray: Five things we learnt from the Emirates

Arsenal vs Galatasaray

Five things we learnt from the Gunners' Champions League victory at the Emirates
Stuart Lancaster’s long-term deal makes sense – a rarity for a decision taken by the RFU

Lancaster’s long-term deal makes sense – a rarity for a decision taken by the RFU

This deal gives England a head-start to prepare for 2019 World Cup, says Chris Hewett
Ebola outbreak: The children orphaned by the virus – then rejected by surviving relatives over fear of infection

The children orphaned by Ebola...

... then rejected by surviving relatives over fear of infection
Pride: Are censors pandering to homophobia?

Are censors pandering to homophobia?

US film censors have ruled 'Pride' unfit for under-16s, though it contains no sex or violence