Why the Russian revolution is being televised at last

The mass protests over alleged vote-rigging may have signalled the end of propaganda as TV news

Moscow

When Russians switched on their television sets on Saturday evening they saw something strange. In a country where television news has long been dominated by detailed reports of what the ruling duo did that day, one item on the evening bulletins looked very different.

It was not a segment devoted to President Dmitry Medvedev opening a hospital or meeting a foreign leader, nor was it a report of Prime Minister Vladimir Putin pulling off yet another superhuman stunt. Instead, it was a segment on mass protests in Moscow, where more than 50,000 people had gathered to demand new elections.

Something, it seemed, had changed. When thousands of people massed in Moscow on the previous Monday, the day after parliamentary elections, opposition leaders were arrested and jailed for 15 days, but state television did not say a word. When more than 500 people were arrested in Moscow at another rally on the next night, the television ignored it yet again. Instead, the First Channel broadcast pictures of teenagers half-heartedly dancing to music and chanting Mr Putin's name at organised pro-government rallies.

Ever since the NTV channel was prised from its oligarch owner and passed over to Gazprom shortly after Mr Putin came to power in 2000, Russian television news has been sterile in the extreme. The heads of the stations have regular meetings in the Kremlin, and sources talk of unofficial "stop-lists" of personalities who are too controversial to feature on the news. Criticism of Mr Putin is unthinkable.

How, then, to explain the extensive and surprisingly balanced coverage across the state-controlled television channels of Saturday's demonstrations? It seems that the Kremlin realised that as the popular mood began to change, it had to take note.

Journalists on state channels had begun to make noises themselves; one NTV anchor publicly announced that he would refuse to read the news on Saturday if it did not feature the protests. There were also reports of journalists refusing to put their names to news packages on the pro-Putin rallies earlier in the week. But most importantly, it appears that someone high up in the Kremlin had realised that with so much discussion of the rallies online, television would look ridiculous if it did not cover it.

"It's obvious that there was an order," says Maria Makeyeva, deputy editor of TV Rain, an independent television station that broadcasts on cable and online. "The coverage was suddenly completely different."

She says that in the days following the elections, her station's audience grew fivefold, augmented by new viewers hungry for objective information as the state channels remained silent about alleged electoral fraud and the growing mood of protest.

"For many years there has been an unwritten agreement between the government and the television stations about what they can and can't show, but as more and more people have access to the internet, this doesn't work," says Tina Kandelaki, one of Russia's best known television hosts, who publicly backed United Russia and President Dmitry Medvedev at last week's elections. "People see things on the internet and realise it doesn't match what they see on television."

Even in the reports of Saturday's protests, although there was an unusually balanced tone, the state channels did not show any of the banners featuring slogans relating to Mr Putin. While not everybody at the rally joined in the chants of "Putin – leave!" and "Putin is a thief!", a significant number did, and there was no mention at all of this.

On the Kremlin's English-language channel Russia Today, which on some topics is freer than its Russian-language equivalent, all the protests have been covered, but the editor-in-chief Margarita Simonyan set the tone for the channel's coverage when she wrote on her Twitter feed that the protest leaders should "burn in hell".

It also compared the opposition leader Alexei Navalny, who has been attacked by liberals for his strong Russian nationalist views, to Emma West, the British woman recorded making a racist rant on a tram. The channel claimed the two are "made for each other" but are treated differently by a hypocritical Western media.

But even personalities loyal to the Kremlin agree that for a well-educated society with ever-increasing levels of internet access, the stifling propaganda of state television will have to change.

Ms Kandelaki, who went to Saturday's protest as an observer, said: "I even met people at the protest who said they were going to vote for Vladimir Putin but were angry because they wanted honest dialogue. The protests showed that there is an appetite for political debate in this country, and we don't have enough of that on the television. I say this all the time when I talk to people in government."

Among those to address the crowds at the rally on Saturday was Leonid Parfyonov, one of Russia's most famous journalists. Never a particularly radical figure, he surprised the television establishment last year, when he used an acceptance speech at an awards ceremony to lay into the Russian news establishment. "For correspondents of state channels, government officials are not news subjects, but instead the bosses of their bosses," he said, as the hierarchy of the Russian television establishment watched uncomfortably. "This means that correspondents are not journalists at all, but officials following the logic of government service and subordination."

On Saturday, Mr Parfyonov called on protesting Russians to take the situation into their own hands, and demand a different kind of television, instead of the "zombie box" with "North Korean style reports" currently on offer. "You are the only people who can change the television," he said.

"It's finally time for people to demand that television journalism stops being propaganda."

Arsenal owner fires editor of magazine

Russia's printed media are a lot more lively than their on-screen counterparts, and feature a number of independent and opposition-minded publications, usually with a fairly small circulation. But even here, there is a limit to what can be tolerated.

Yesterday, the editor of Kommersant Vlast magazine, Maxim Kovalsky, was fired by the proprietor Alisher Usmanov, the oligarch who also owns part of Arsenal Football Club. The magazine had published a photograph of a ballot paper with "Fuck off Putin" scrawled across it in red. Mr Usmanov said in a statement that, "the media shouldn't be a platform for hooliganism", and also fired another executive at the publishing house. Fellow oligarch Mikhail Prokhorov, who said he was running for president earlier this week, has offered to buy the publishing house.

PROMOTED VIDEO
News
ebooksAn evocation of the conflict through the eyes of those who lived through it
Life and Style
fashion David Beckham fronts adverts for his underwear collection
Extras
indybest
Travel
Flocking round: Beyoncé, Madame Tussauds' latest waxwork, looking fierce in the park
travelIn a digital age when we have more access than ever to the stars, why are waxworks still pulling in crowds?
Arts and Entertainment
Judi Dench appeared at the Hay Festival to perform excerpts from Shakespearean plays
tvJudi Dench and Hugh Bonneville join Benedict Cumberbatch in BBC Shakespeare adaptations
Arts and Entertainment
tv
Sport
Is this how Mario Balotelli will cruise into Liverpool?
football
News
Ronahi Serhat, a PKK fighter, in the Qandil Mountains in Iraqi Kurdistan
i100
Arts and Entertainment
Poet’s corner: Philip Larkin at the venetian window of his home in 1958
booksOr caring, playful man who lived for others? A new book has the answer
Independent
Travel Shop
the manor
Up to 70% off luxury travel
on city breaks Find out more
santorini
Up to 70% off luxury travel
on chic beach resorts Find out more
sardina foodie
Up to 70% off luxury travel
on country retreats Find out more
Have you tried new the Independent Digital Edition apps?
Independent Dating
and  

By clicking 'Search' you
are agreeing to our
Terms of Use.

iJobs Job Widget
iJobs General

Junior Quant Analyst - C++, Boost, Data Mining

£25000 - £35000 per annum: Harrington Starr: Junior Quant Analyst - C++, Boost...

Service Desk Analyst- (Desktop Support, Help desk)

£25000 - £35000 per annum: Harrington Starr: Service Desk Analyst- (Desktop Su...

Junior Quant Analyst (Machine Learning, SQL, Brokerage)

£30000 - £50000 per annum: Harrington Starr: Junior Quant Analyst (Machine Lea...

UNIX Application Support Analyst- Support, UNIX, London

£45000 - £55000 per annum: Harrington Starr: UNIX Application Support Analyst-...

Day In a Page

Air strikes? Talk of God? Obama is following the jihadists’ script

Air strikes? Talk of God? Obama is following the jihadists’ script

The President came the nearest he has come yet to rivalling George W Bush’s gormless reaction to 9/11 , says Robert Fisk
Ebola outbreak: Billy Graham’s son declares righteous war on the virus

Billy Graham’s son declares righteous war on Ebola

A Christian charity’s efforts to save missionaries trapped in Africa by the crisis have been justifiably praised. But doubts remain about its evangelical motives
Jeremy Clarkson 'does not see a problem' with his racist language on Top Gear, says BBC

Not even Jeremy Clarkson is bigger than the BBC, says TV boss

Corporation’s head of television confirms ‘Top Gear’ host was warned about racist language
Nick Clegg the movie: Channel 4 to air Coalition drama showing Lib Dem leader's rise

Nick Clegg the movie

Channel 4 to air Coalition drama showing Lib Dem leader's rise
Philip Larkin: Misogynist, racist, miserable? Or caring, playful man who lived for others?

Philip Larkin: What will survive of him?

Larkin's reputation has taken a knocking. But a new book by James Booth argues that the poet was affectionate, witty, entertaining and kind, as hitherto unseen letters, sketches and 'selfies' reveal
Madame Tussauds has shown off its Beyoncé waxwork in Regent's Park - but why is the tourist attraction still pulling in the crowds?

Waxing lyrical

Madame Tussauds has shown off its Beyoncé waxwork in Regent's Park - but why is the tourist attraction still pulling in the crowds?
Texas forensic astronomer finally pinpoints the exact birth of impressionism

Revealed (to the minute)

The precise time when impressionism was born
From slow-roasted to sugar-cured: how to make the most of the British tomato season

Make the most of British tomatoes

The British crop is at its tastiest and most abundant. Sudi Pigott shares her favourite recipes
10 best men's skincare products

Face it: 10 best men's skincare products

Oscar Quine cleanses, tones and moisturises to find skin-savers blokes will be proud to display on the bathroom shelf
Malky Mackay allegations: Malky Mackay, Iain Moody and another grim day for English football

Mackay, Moody and another grim day for English football

The latest shocking claims do nothing to dispel the image that some in the game on these shores exist in a time warp, laments Sam Wallace
La Liga analysis: Will Barcelona's hopes go out of the window?

Will Barcelona's hopes go out of the window?

Pete Jenson starts his preview of the Spanish season, which begins on Saturday, by explaining how Fifa’s transfer ban will affect the Catalans
Middle East crisis: We know all too much about the cruelty of Isis – but all too little about who they are

We know all too much about the cruelty of Isis – but all too little about who they are

Now Obama has seen the next US reporter to be threatened with beheading, will he blink, asks Robert Fisk
Neanderthals lived alongside humans for centuries, latest study shows

Final resting place of our Neanderthal neighbours revealed

Bones dated to 40,000 years ago show species may have died out in Belgium species co-existed
Scottish independence: The new Scots who hold fate of the UK in their hands

The new Scots who hold fate of the UK in their hands

Scotland’s immigrants are as passionate about the future of their adopted nation as anyone else
Britain's ugliest buildings: Which monstrosities should be nominated for the Dead Prize?

Blight club: Britain's ugliest buildings

Following the architect Cameron Sinclair's introduction of the Dead Prize, an award for ugly buildings, John Rentoul reflects on some of the biggest blots on the UK landscape