The Telegraph backtracks on sensors monitoring whether journalists are sitting at desks amid outrage

A staff email said a planned four-week trial of OccupEye had been cancelled in light of the 'feedback' received

Lizzie Dearden
Tuesday 12 January 2016 12:10
Comments
The group that owns the Daily Telegraph said the sensors were being used to make its offices more energy efficient
The group that owns the Daily Telegraph said the sensors were being used to make its offices more energy efficient

The Telegraph newspaper has removed sensors monitoring whether journalists were sitting at their desks amid outrage among staff.

The devices sold by OccupEye are triggered by heat and motion to measure “workspace utilisation” and feed back a range of statistics to managers, according to the company’s website.

There was uproar on Monday after journalists questioning the mystery gadgets that had appeared on the underside of their desks were told they were part of a month-long trial to make the office “as energy efficient as possible”.

Complaints were made to HR and the National Union of Journalists as news of the sensors spread through the British media, Press Gazette reported.

Hours later, the Telegraph appeared to backtrack on the installation.

A spokesperson for the newspaper told The Independent employees were sent the following memo on Monday evening.

“In the light of feedback we have received from staff today, it has been decided to withdraw the under-desk sensors immediately," it said.

"We will be looking at alternative ways to gather the environmental sustainability data we need, and will keep staff in touch with any new proposals.”

A spokesperson for OccupEye said its technology had been used around the world since 2012, including in the NHS and local authorities, and monitors “the presence of people within space” rather than individuals.

“Telegraph Media Group’s short-term deployment of OccupEye as part of their ‘green’ initiative should be welcomed and understood by all as a forward-thinking and positive step by the organisation’s facilities managers,” the statement said.

“We regret if any staff within any of our client workspaces have not received communication in advance of an OccupEye deployment and thus had unfounded concerns – we can only reassure those people that they have nothing to fear from our system.”

Neil Steele, a client account manager with the company, told The Independent the Telegraph had drawn up a document informing staff how OccupEye was going to be used to track peak demand in the office to re-programme building management systems, but it was not sent out.

Saying the firm was “disappointed” at the removal on Tuesday, he added: “There are tens of thousands of OccupEye systems in place and this is the first example of a client not being able to deploy the system or having to take it out because of staff feedback.

“We fully understand that staff arriving into work to find a device under their desk would be suspicious and fear the worst but the system is completely benign and it doesn’t track individuals...we are not Big Brother.”

Register for free to continue reading

Registration is a free and easy way to support our truly independent journalism

By registering, you will also enjoy limited access to Premium articles, exclusive newsletters, commenting, and virtual events with our leading journalists

Already have an account? sign in

By clicking ‘Register’ you confirm that your data has been entered correctly and you have read and agree to our Terms of use, Cookie policy and Privacy notice.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy policy and Terms of service apply.

Join our new commenting forum

Join thought-provoking conversations, follow other Independent readers and see their replies

Comments

Thank you for registering

Please refresh the page or navigate to another page on the site to be automatically logged inPlease refresh your browser to be logged in