Sarkozy under fire over claims he paid for opinion polls

Elysée Palace denies it financed surveys which the media ran as independent

John Lichfield
Tuesday 21 July 2009 00:00
Comments

The main French opposition party, the Socialists – delighted to have an issue to distract from their own internal back-stabbing – have accused the President of "scandalous collusion" with parts of the media.

The Elysée Palace, dismissing calls for a parliamentary inquiry, has rejected the cries of scandal as far-fetched. "We order opinion polls. If newspapers buy the same ones, what can we do?" said M. Sarkozy's chief aide and secretary general, Claude Guéant.

The revelations, made by the official financial watchdog, the Court of Auditors, are nonetheless deeply embarrassing. In the past two years, M. Sarkozy's office has paid €1.5m for private opinion polls, almost half of which were indistinguishable from those which were published elsewhere.

At best, the Elysée was wasting public money by paying for surveys which were already available for free on media websites. At worst, it was paying to influence the questions asked in the fortnightly Politiscope polls, which were presented as independent by the centre-right newspaper Le Figaro and the 24-hour news channel, LCI.

The Elysée also paid for 14 other polls which appeared in other parts of the print media.

The episode has caused great unease at Le Figaro, a newspaper which supports M. Sarkozy but whose journalists are jealous of their political independence. The editorial director, Etienne Mougeotte, rejected suggestions that its fortnightly Politiscope polls had been funded by the Elysée. He said that the newspaper had an annual contract with the polling organisation, OpinionWay.

But the journalists at the newspaper have declared their "consternation" and have called on Le Figaro to "put an end to co-productions... which gravely damage [our] credibility".

OpinionWay has been accused by politicians of the left and centre of being too close to President Sarkozy – an allegation it rejects. The surveys commissioned by the Elysée Palace were part of a consultancy contract awarded to Publifact a company run by a former journalist and friend of the President, Patrick Buisson.

OpinionWay and the Elysée Palace reject the allegations, saying the presidency was paying for other, more detailed, demographic questions.

Register for free to continue reading

Registration is a free and easy way to support our truly independent journalism

By registering, you will also enjoy limited access to Premium articles, exclusive newsletters, commenting, and virtual events with our leading journalists

Please enter a valid email
Please enter a valid email
Must be at least 6 characters, include an upper and lower case character and a number
Must be at least 6 characters, include an upper and lower case character and a number
Must be at least 6 characters, include an upper and lower case character and a number
Please enter your first name
Special characters aren’t allowed
Please enter a name between 1 and 40 characters
Please enter your last name
Special characters aren’t allowed
Please enter a name between 1 and 40 characters
You must be over 18 years old to register
You must be over 18 years old to register
Opt-out-policy
You can opt-out at any time by signing in to your account to manage your preferences. Each email has a link to unsubscribe.

Already have an account? sign in

By clicking ‘Register’ you confirm that your data has been entered correctly and you have read and agree to our Terms of use, Cookie policy and Privacy notice.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy policy and Terms of service apply.

Join our new commenting forum

Join thought-provoking conversations, follow other Independent readers and see their replies

Comments

Thank you for registering

Please refresh the page or navigate to another page on the site to be automatically logged in