TV news reader quits in protest at Berlusconi

One of Italy's top news readers has dramatically quit her job on state-funded television after claiming its coverage was biased in favour of the media mogul and premier, Silvio Berlusconi.

Maria Luisa Busi, who presented the flagship evening TG1 news show on the Rai 1 channel, reportedly told bosses what she thought of the programme's editorial line in a frank letter pinned to a notice board.

Her abrupt departure at the weekend follows a series of clashes with TG1 editor Augusto Minzolini, who was hand-picked for the job by Mr Berlusconi. TG1's editorial committee expressed unease "about the direction Augusto Minzolini has made TG1 take". The veteran journalist and Rai president, Paolo Garimberti, added: "Maria Luisa Busi's decision is another worrying signal of a situation that requires maximum attention from the company's top management."

In addition to controlling three of Italy's seven terrestrial TV channels as part of his Mediaset empire, Mr Berlusconi, as prime minister, exercises considerable influence on senior appointments at the state-owned, rival broadcaster, Rai. And it was to address what he felt was left-wing bias that Mr Berlusconi pushed for Mr Minzolini's appointment last year.

Since then, accusations of pro-government bias against Mr Minzolini have emerged. Mr Minzolini's TG1 show was, along with its main rival on Mr Berlusconi's own Mediaset network, TG5, fined by broadcast watchdog Agcom for under-reporting the opposition Democratic Party in favour of Mr Berlusconi's People of Freedom party before March regional elections.

Last summer TG1, along with other Rai news shows, was criticised for mostly ignoring the scandals surrounding Mr Berlusconi's private life. In contrast, the news that a shady businessman had paid prostitutes to attend romps at the prime minister's residences in Rome and Sardinia was covered extensively by the channels La7 and Rupert Murdoch's Sky Italia.

Mr Minzolini is under investigation along with Mr Berlusconi on suspicion of trying to pull the plug on Rai's AnnoZero talk show, which has reported on the prime minister's woes.

Mr Minzolini denied yesterday that TG1 had shown pro-government bias. "I don't agree with a line of her (Ms Busi's) letter," he told the news agency, Ansa. "My news programme has never been biased. I have always given voice to everyone and the ratings vouch for me."

Reaction to her departure underlined the politically polarised nature of Italian television. Antonio Di Pietro, the leader of the Italy of Values opposition party, praised her professionalism while Daniele Capezzone, the spokesman for Berlusconi's centre-right party, backed Mr Minzolini.

Ms Busi also complained that the programme's content had been dumbed down, with too much emphasis on "theft-proof underpants" and not enough reporting on failing schools and hospitals.

Register for free to continue reading

Registration is a free and easy way to support our truly independent journalism

By registering, you will also enjoy limited access to Premium articles, exclusive newsletters, commenting, and virtual events with our leading journalists

Please enter a valid email
Please enter a valid email
Must be at least 6 characters, include an upper and lower case character and a number
Must be at least 6 characters, include an upper and lower case character and a number
Must be at least 6 characters, include an upper and lower case character and a number
Please enter your first name
Special characters aren’t allowed
Please enter a name between 1 and 40 characters
Please enter your last name
Special characters aren’t allowed
Please enter a name between 1 and 40 characters
You must be over 18 years old to register
You must be over 18 years old to register
Opt-out-policy
You can opt-out at any time by signing in to your account to manage your preferences. Each email has a link to unsubscribe.

By clicking ‘Create my account’ you confirm that your data has been entered correctly and you have read and agree to our Terms of use, Cookie policy and Privacy notice.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy policy and Terms of service apply.

Already have an account? sign in

By clicking ‘Register’ you confirm that your data has been entered correctly and you have read and agree to our Terms of use, Cookie policy and Privacy notice.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy policy and Terms of service apply.

Register for free to continue reading

Registration is a free and easy way to support our truly independent journalism

By registering, you will also enjoy limited access to Premium articles, exclusive newsletters, commenting, and virtual events with our leading journalists

Already have an account? sign in

By clicking ‘Register’ you confirm that your data has been entered correctly and you have read and agree to our Terms of use, Cookie policy and Privacy notice.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy policy and Terms of service apply.

Join our new commenting forum

Join thought-provoking conversations, follow other Independent readers and see their replies

Comments

Thank you for registering

Please refresh the page or navigate to another page on the site to be automatically logged inPlease refresh your browser to be logged in