The Sun registered as an official Leave campaign group and spent £96,000 on Brexit campaigning

Electoral Commission documents suggest The Sun registered as a political campaign group for Leave on 15 June – one week before the referendum

Siobhan Fenton
Social Affairs Correspondent
Tuesday 29 November 2016 13:51
Comments
In an editorial, the newspaper told readers to ‘Be-Leave In Britain’, describing the EU as ‘greedy, wasteful, bullying and breathtakingly incompetent in a crisis’
In an editorial, the newspaper told readers to ‘Be-Leave In Britain’, describing the EU as ‘greedy, wasteful, bullying and breathtakingly incompetent in a crisis’

The Sun newspaper spent more than £90,000 campaigning as a Leave group during the EU referendum, electoral spending documents have suggested. Referendum funding information figures published by the Electoral Commission show the tabloid’s newspaper group registered as an official Leave campaigning group on 15 June – just one week before polling day on 23 June.

The group subsequently spent £96,898 on campaigning for Leave as News Group Newspapers Ltd, the parent group which owns Rupert Murdoch-controlled newspapers including The Times and The Sun.

During the referendum campaign, The Sun came out in emphatic support of the UK withdrawing from the EU. In an editorial, the newspaper told readers to “Be-Leave In Britain”, describing the EU as “greedy, wasteful, bullying and breathtakingly incompetent in a crisis.

“Outside the EU we can become richer, safer and free at long last to forge our own destiny – as America, Canada, Australia, New Zealand and many other great democracies already do. And as we were the first to do centuries ago. If we stay, Britain will be engulfed in a few short years by this relentlessly expanding, German-dominated federal state.”

Mr Murdoch has long been vocal in his opposition to the EU. When questioned as to why, he reportedly once said: “That’s easy. When I go into Downing Street they do what I say; when I go to Brussels they take no notice.”

The Guardian, The Times, The Financial Times, the Daily Mirror and The Independent backed remaining in the EU, while The Sun, the Daily Mail, the Daily Express and The Telegraph backed EU withdrawal.

The Independent has approached The Sun for comment.

Register for free to continue reading

Registration is a free and easy way to support our truly independent journalism

By registering, you will also enjoy limited access to Premium articles, exclusive newsletters, commenting, and virtual events with our leading journalists

Already have an account? sign in

By clicking ‘Register’ you confirm that your data has been entered correctly and you have read and agree to our Terms of use, Cookie policy and Privacy notice.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy policy and Terms of service apply.

Join our new commenting forum

Join thought-provoking conversations, follow other Independent readers and see their replies

Comments

Thank you for registering

Please refresh the page or navigate to another page on the site to be automatically logged inPlease refresh your browser to be logged in